torsdag den 15. april 2010

Dansk low-budget/undergrundsfilm

Børsen havde forleden en artikel om dansk undergrundsfilm. Det er jo dejligt, når der er nogen der interesserer sig for den slags, bare ærgerligt af journalisten Brian Iskov synes at vide SÅ lidt om film, som han åbenbart gør. På hans oversigt over "nyere danske indie-film" nævner han f.eks ikke Råzone (som er lavet udenom DFI ), derimod skamnævner han "filmen" Final Solution.
Jeg siger "filmen" fordi der rent faktisk ikke ER en film endnu. Der ligger en teaser på nettet, på en fed hjemmeside, og det ligner noget af høj produktionskvalitet. Men der ER ingen film. Ikke endnu. Jeg er sikker på holdet bag laver en film, om den bliver god vil jeg gerne vente med at udtale mig om, til efter jeg har set den.
Det som Brian Iskov skulle have skrevet en artikel om, er det formidable arbejde holdet bag Final Solution har lavet på salgssiden. Det havde været både en spændende, lærerig og underholdende artikel. Hvad der er pisse uinteressant, er at læse en artikel om dansk undergrundsfilm, hvor størstedelen af spaltepladsen er givet til en film der ikke er lavet endnu, mens resten bliver flygtigt forbigået, sandsynligvis fordi Brian Iskov ikke har set dem. Han har godt nok heller ikke set Final Solution, men det stopper ham ikke i at skrive spalte op og spalte ned om denne kommende "film". Faktisk er 2,5 spalte generelt om dansk indie-film, mens de resterende 5,5 spalter er om Final Solution (som, ja, rigtigt husket, ikke er lavet endnu).
Igen, jeg vil intet tage fra denne film, jeg synes det er fedt at undergrunden laver film, men måske skulle man i en artikel om dansk undergrundsfilm koncentrerer sig om de film der ER lavet. Eller vælge at lægge fokus på de film der KOMMER.
Da jeg arbejdede på Angel pøsede jeg sammen med den Oscar nomineret instruktør, Christian E. Christiansen, på at lave en zombiefilm, med den catchy engelske titel: "Once Alive - Twice Dead". Vi havde intet manus, ingen idé, ingen skuepillere og ingen penge. Men en salgsperson fra Angel tog vores plakat med på en festival - og flere købere var straks interesseret. Fra Spanien, Italien og USA. Jeg siger bare, at før Brian Iskov sælger skindet, så skal han nok lige sørger for, at Bjørnen er blevet født.
Og sjovt nok skriver Brian Iskov, at i genrefilm er det vigtigt med den gode idé. Den originale idé. Onde mænd i en skov der slår teenagere ihjel ... Brian, måske skulle du næste gang slå et smut forbi Blockbuster før du skriver, fordi det er faktisk lavet før. I så mange variationer, at den nyeste nu er med æblesmag, bare for at prøve noget nyt. Og "Based on a true story"? Come on. Alt i dag er "based on a true story". Fucking SAW 5 er based on a true story. Næsten.
Final Solution (som jeg personligt glæder mig til) har vist, at de kan lave kreativ markedsføring. Jeg er sgu meget imponeret over drengene/pigerne. Zentropa og Nordisk film burde kime dem ned, for at få dem til at lave markedsføring til deres film. Helt personligt synes jeg en artikel om markedsføring indenfor dansk film havde været mere relevant her, da Brian Iskov helt åbenlyst også fokusere mest på det i sin artikel. Det havde nok også været mere i Børsens ånd.